Monday, February 14, 2011

:: Simple English : Siri 7 - Ulangkaji Teknik Belajar Melalui Lagu

Ini adalah pengisian siri ketujuh daripada 13 siri Simple English yang ke udara di MutiaraFM (Pulau Pinang) pada setiap hari Isnin bermula jam 3:10 petang.

SEGMEN 1 – GRAMMAR TIPS

Sepertimana minggu lepas, pada hari ini, kita akan 'bermain-main' dengan ayat/perkataan. Jika pada minggu lepas kita telah belajar bagaimana "I have no idea", "I have no clue" dan "Beats me" memberitahu mesej yang sama iaitu "I don't know" ataupun "Saya tidak tahu", pada hari ini kita akan bermain-main pula dengan perkataan - "Relax".

Saya percaya kita semua sudah biasa mendengar perkataan "Relax", apatah lagi dalam kamus bahasa Melayu sendiri wujud perkataan ini walaupun ejaannya berbeza. Dalam bahasa Inggeris ia dieja sebagai 'R-E-L-A-X' manakala ejaan Melayunya pula ialah 'R-E-L-A-K-S'. Dan perkataan ini juga kita gunakan dalam keadaan-keadaan tertentu yang selalunya merujuk kepada '(be)rehat' dan '(ber)tenang'. Pun begitu pada hari ini, kita akan bercakap mengenai ayat-ayat yang merujuk kepada 'bertenang'.

Beberapa perkataan/ayat lain yang boleh menggantikan 'Relax' ialah :

(a) Calm down.
(b) Take it easy.
(c) Loosen up.
Atau bagi anak-anak muda mungkin mahu menggunakan :
(d) Chill out! (Slanga)

Contoh penggunaan :

DJ NURUL : I have been working since morning.
SYALINA : You are working too hard. You need to loosen up a little bit.

..................................

SYALINA : Oh, no. My purse is not in my bag.
DJ NURUL : Okay... Okay... Calm down, Syalina. Maybe you left it at home.

..................................

DJ NURUL : Did you hear that?
SYALINA : You mean that [eerie sound] sound?
DJ NURUL : Yes. A ghost, maybe?
SYALINA : Take it easy. That was just my little brother, always trying to scare us!

..................................

SYALINA : The train hasn't arrived yet. It's already 10:00 p.m.
DJ NURUL : Chill out! The train will be here soon.

Jawapan – "You need to loosen up", "Calm down", "Take it easy" dan "Chill out!" di atas semuanya memberitahu perkara yang sama iaitu, "Relax." Jadi di masa hadapan, saudara bolehlah mencuba salah satu jawapan tersebut.

Sekian bagi segmen pertama.


SEGMEN 2 : ULANGKAJI TEKNIK BELAJAR MELALUI LAGU

Dalam siri ketujuh ini, kita akan mengulangkaji secara ringkas teknik belajar melalui lagu.

Saya ada menerima beberapa maklumbalas dan soalan mengenai teknik ini, agar teknik belajar melalui lagu ini dapat diperjelaskan lagi. Dua soalan yang paling menarik untuk saya kongsikan bersama saudara pada hari ini ialah:

(a) Saya jarang sekali mendengar lagu Inggeris. Bolehkah saya mempraktikkan teknik (belajar melalui lagu) ini dengan cara paling mudah tanpa perlu mendengar lagu-lagu Inggeris yang terlalu panjang?

(b) Bolehkah menggunakan lagu kanak-kanak (nursery rhymes)?

Baiklah. Kita gabungkan kedua-dua soalan ini dengan memberikan satu jawapan mudah iaitu – BOLEH.

Dalam siri khas ini, sebuah lagu paling senang dan mudah untuk dinyanyikan akan dijadikan contoh. Lagu tersebut berjudul "Twinkle Twinkle Little Star". Lagu ini pastinya diketahui oleh sesiapa sahaja. Bagi yang tidak pernah mendengarnya, bertanyalah kepada anak-anak, cucu-cucu atau sesiapa sahaja. Mereka pasti tahu.

Sebenarnya, dengan menggunakan lagu semudah ini, saudara boleh memperbaiki bahasa Inggeris saudara. Dengan menggunakan tip-tip pembelajaran melalui lagu yang pernah diberikan sebelum ini, lagu semudah "Twinkle Twinkle Little Star" boleh membantu saudara memperbaiki sebutan dan intonasi. Jika saudara belum bersedia mendengar lagu-lagu Inggeris yang panjang, gunakanlah lagu kanak-kanak yang mungkin sudah saudara ketahui.

Di antara lagu kanak-kanak yang saya pasti sudah diketahui ramai ialah "Baa Baa Black Sheep", "London Bridge is Falling Down", "Are You Sleeping?", "Row Row Row Your Boat" dan sebagainya. Mungkin saudara tidak mengetahu liriknya, tetapi sekurang-kurangnya saudara sudah biasa mendengar melodinya.

Lagu-lagu ini juga adalah lagu yang cukup pendek dan mudah untuk dinyanyikan/dihafal. Dan jika saudara mempunyai anak-anak yang masih kecil, lagu-lagu ini boleh dinyanyikan bersama mereka. Ini bermakna, saudara akan mendapat manfaat daripadanya, anak-anak saudara juga begitu.

* Siri 7 diteruskan dengan contoh-contoh dan latihan praktikal bagaimana pendengar boleh memperbaiki bahasa Inggeris menggunakan lagu "Twinkle Twinkle Little Star".

Baiklah saudara, teruskan bersama kami pada minggu hadapan untuk mengikuti bahagian pertama teknik pembelajaran bahasa Inggeris melalui penulisan.

Perkongsian pada minggu ini juga boleh diakses di alamat blog http://www.englishbagus.blogspot.com/.

Terima kasih kerana mengikuti Simple English di MutiaraFM. Sama-samalah kita praktikkan dan ingatlah bahawa – BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA!


Nota :
Untuk mendapatkan lebih banyak tip mengenai teknik belajar melalui lagu, dapatkan buku "English Bagus : Teknik-teknik Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Cara Mudah, Murah & Berkesan" (Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd).

Bagi pembelian daripada penulis, layari http://www.belibacabuku.blogspot.com/ atau e-mel ke sy_amd2001@yahoo.com.


Update Siri 7, 17 Feb 2011

Saya ada menerima maklumbalas dan pertanyaan mengenai siri ke-7 Simple English , iaitu mengenai lagu 'Twinkle Twinkle Little Star' yang dimainkan dalam siri tersebut.

Sebagai makluman, lagu yang dijadikan contoh tersebut adalah daripada persembahan GiggleBellies. Saya amat menyukai versi ini kerana ia amat menenangkan dan mendamaikan. Saya yakin saudara juga akan menyukainya.

Ia bukan sahaja sesuai bagi hiburan kanak-kanak, tetapi juga golongan dewasa. So, enjoy the clip!


No comments: