Monday, January 31, 2011

:: Simple English : Siri 5 - Pembelajaran Melalui Bahan Bacaan (Bhg 2)

Ini adalah pengisian siri kelima daripada 13 siri Simple English yang ke udara di MutiaraFM (Pulau Pinang) pada setiap hari Isnin bermula jam 3:10 petang.

SEGMEN 1 – GRAMMAR TIPS

Dalam tiga siri yang lepas, kita telah melihat penggunaan AM, ARE dan IS di dalam ayat.

Tambahan sedikit daripada apa yang telah kita bincangkan sebelum ini. Apabila kita hendak menjelaskan sesuatu perbuatan atau kata kerja, dan sebelum kata kerja tersebut terdapat perkataan AM, ARE dan IS, maka saudara perlu menambah '-ing' di hujungnya (kata kerja).

Sebagai contoh, 'makan' atau 'eat' dalam bahasa Inggeris. Saudara perlu menambah '-ing' di hujungnya menjadi 'eating'. Jadi kita akan berkata, "I am eating" (Saya sedang makan) atau "You are eating" (Awak sedang makan), atau "The cat is eating." (Kucing itu sedang makan).

Begitu juga dalam soalan, kita akan berkata, "Are you eating?" (Awak sedang makankah/Adakah awak sedang makan?), "Is the cat eating?" (Kucing itu sedang makankah?) dan sebagainya.

Beberapa contoh lain :

Cook = Cooking (She is cooking/Dia sedang memasak).

Watch = Watching (I am watching TV/Saya sedang menonton TV).

Talk = Talking (You are talking/Awak sedang bercakap).

Nota penting :

Pun begitu terdapat juga ejaan yang berubah apabila kita hendak menambah '-ing' di hujung. Sebagai contoh :

Write = Writing
Die = Dying
Live = Living
Swim = Swimming
Lie = Lying

* Ini boleh dipelajari dengan banyak membuat latihan grammar (melalui buku, Internet dan sebagainya), merujuk buku-buku dan Internet serta banyak membaca.

Apabila kita bercakap, perkara ini tidak akan membawa masalah. Pun begitu apabila kita menulis, ini adalah perkara yang perlu kita belajar dan kita jaga.

Baiklah. Mari kita praktikkan sedikit perbualan dalam bahasa Inggeris. Kita akan berbual menggunakan I AM. Saya hendak mengajak saudara pendengar supaya berkata begini setiap kali saudara melakukan/mengerjakan sesuatu. Sebagai contoh, pada masa ini saudara pastinya sedang mendengar radio. Jadi, saya mahu saudara berkata begini dengan kuat – "I am listening to the radio." Ini menunjukkan sesuatu perbuatan/kerja yang sedang berlangsung.

Selepas tamat siri kelima ini pada jam 3:25 petang, saya mahu saudara terus membina ayat menggunakan "I AM...", cuma kata kerjanya sahaja diubah. Sebagai contoh, katakan selepas ini saudara mahu pergi ke tandas, ketika berjalan menuju ke tandas itu, saudara perlu berkata dengan kuat (bukan di dalam hati) – "I am going to the toilet". Ketika sedang memasak pula, saudara berkata, "I am cooking", kemudian boleh ditambah lagi, "I am cooking fried rice" dan begitulah seterusnya setiap hari.

Ikuti contoh penggunaannya melalui perbualan seperti berikut :

SYALINA : Are you cooking chicken soup, Nurul?

NURUL : Oh, not today. I am cooking chicken curry.

SYALINA : Without mom's help? Bravo sis! But I'm going out now.

NURUL : You are eating out? Why didn't you tell me?

SYALINA : I guess I forgot to tell you. Sorry! Oh no, are you crying?

NURUL : Of course I am crying!

SYALINA : Don't worry, sis. I'll come home early, okay?

Sekian bagi segmen pertama.

LATIHAN

Pilih jawapan yang betul.

(a) What ____ (is/are) you ____ (trying/tring) to do?

(b) I ____ (are/am) ____ (singging/singing) a song.

(c) My hands ____ (is/are) ____ (shakking/shaking).

(d) She ____ (is/am) ____ (reading/redding) a novel.

(e) Why ___ (are/is) he ____ (writeing/writing) my name?

(f) I know Amirul ____ (is/are) ____ (lieing/lying).


SEGMEN 2 : TEKNIK BELAJAR BAHASA INGGERIS MELALUI BAHAN BACAAN (BAHAGIAN 2)

Saudara sedang mendengar segmen kedua rancangan Simple English di mana melalui segmen kedua ini, saya akan memberikan teknik-teknik bagaimana saudara boleh mempelajari bahasa Inggeris dengan mudah, murah dan berkesan.

Dalam siri yang lepas, saudara telah diberikan teknik pembelajaran melalui bahan bacaan bahagian pertama. Pada hari ini, kita akan sambung dengan bahagian kedua teknik berkenaan.

Selain daripada perkara-perkara yang saya sebutkan dalam siri lepas, saudara juga boleh mempraktikkan teknik ini dengan menterjemahkan bacaan.

Menterjemah teks atau bahan bacaan yang dibaca adalah satu latihan yang amat baik. Saudara boleh menterjemah secara lisan atau menulis di atas kertas. Semasa saudara menterjemah, lihatlah maksud keseluruhan ayat. Terjemahkanlah mengikut apa yang saudara faham menggunakan gaya bahasa saudara sendiri, iaitu bahasa yang saudara rasa selesa.

Saya berikan contoh. Saya mendapat perenggan berikut daripada Internet :

"Sammy is a naughty boy. He likes to disturb his neighbours and friends. He also likes to throw stones at animals. Poor animals!"

Baik. Selepas membaca, saya menterjemahkannya pula menggunakan loghat Utara seperti berikut:

"Sammy ni nakai. Dia ni suka sangat kacau orang, kacau jiran, kacau kawan-kawan. Lepas tu dia suka baling batu kat haiwan. Ish, kesian la kat haiwan-haiwan tu!"

Itu adalah salah satu cara/gaya yang boleh saudara gunakan untuk menterjemah. Ini akan melatih saudara menterjemah secara spontan.

Selain daripada menterjemah bacaan, satu lagi cara yang menyeronokkan dan mencabar ialah menghafal tongue twisters. Tongue-twisters adalah ayat-ayat yang mengandungi perkataan-perkataan yang sukar disebut dengan laju.

Sebagai contoh :

"Come kick six sticks quick."

Tongue twisters akan melatih lidah serta menjadikan saudara lebih cekap dan fasih menyebut perkataan-perkataan Inggeris. Maksudnya, jika saudara berjaya mengatasi tongue-twisters, saudara boleh mengatasi apa sahaja. InsyaAllah!

Tongue-twisters boleh didapati dengan mudah di Internet. Taipkan sahaja kata kunci 'tongue-twister' di enjin pencari (search engine) dan saudara akan mendapat banyak senarai laman web yang mengandungi tongue-twisters, daripada yang paling mudah sehinggalah yang paling susah.

Baiklah saudara, teruskan bersama kami pada minggu hadapan untuk mengikuti bahagian ketiga teknik pembelajaran bahasa Inggeris melalui bahan bacaan.

Perkongsian pada minggu ini juga boleh diakses di alamat blog http://www.englishbagus.blogspot.com.

Terima kasih kerana mengikuti Simple English di MutiaraFM. Sama-samalah kita praktikkan dan ingatlah bahawa – BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA!


Nota :
Untuk mendapatkan lebih banyak tip mengenai teknik belajar melalui bahan bacaan, dapatkan buku "English Bagus : Teknik-teknik Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Cara Mudah, Murah & Berkesan" (Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd).

Bagi pembelian daripada penulis, layari http://www.belibacabuku.blogspot.com atau e-mel ke sy_amd2001@yahoo.com.



No comments: