Monday, March 21, 2011

:: Simple English : Siri 11 - Pembelajaran Melalui Perbualan

Ini adalah pengisian siri kesebelas daripada 13 siri Simple English yang ke udara di MutiaraFM (Pulau Pinang) pada setiap hari Isnin bermula jam 3:10 petang.

SEGMEN 1 - GRAMMAR TIPS

Dalam siri kesepuluh pada minggu lepas, kita telah bercakap mengenai 'bahasa Inggeris orang Malaysia' yang lebih dikenali sebagai 'MANGLISH'.

Pada minggu ini pula, saya mahu berkongsi dengan saudara tentang penggunaan "I" dan "ME" di dalam ayat. Sebagai contoh :

Adakah :
(a) Ali and me went to the library yesterday; atau
(b) Ali and I went to the library yesterday.

Adakah :
(a) Would you explain that to my mother and me; atau
(b) Would you explain that to my mother and I?

Adakah :
(a) Please join Ali and I for dinner; atau
(b) Please join Ali and me for dinner?

Baiklah. Tip terbaik tentang bagaimana hendak menentukan yang mana satu hendak digunakan, sama ada "I" atau "me" ialah dengan membuang dahulu nama orang lain daripada ayat (dalam kes ini - 'Ali' dan 'my mother').

Lihat contoh-contoh di bawah :

Contoh bagi ayat 1 : Setelah dibuang nama 'Ali', ayat mana satukah yang betul?

(a) Me went to the library yesterday; atau
(b) I went to the library yesterday.

Jawapannya sudah pastilah "I went to the library yesterday."

Masukkan semula nama 'Ali' ke dalam ayat tersebut. Jadi dalam contoh pertama ini, ayat yang betul ialah, "Ali and I went to the library yesterday."

Contoh bagi ayat 2 : Setelah dibuang 'my mother', ayat mana satukah yang betul?

Ayat asal :

(a) Would you explain that to my mother and me?; atau
(b) Would you explain that to my mother and I?

Baik. Seperti yang kita lakukan dalam contoh 1 sebentar tadi, asingkan dahulu 'my mother' daripada ayat. Ia akan menjadi seperti di bawah :

(a) Would you explain that to me; atau
(b) Would you explain that to I?

Ayat mana satukah yang betul? Jawapannya tentu sekali "Would you explain that to me?"

Baik. Masukkan semula 'my mother' ke dalam ayat tersebut. Jadi dalam contoh kedua ini, ayat yang betul ialah, "Would you explain that to my mother and me?"

Dan begitulah seterusnya. Jadi apabila saudara berhadapan dengan ayat-ayat seperti ini, atau saudara tidak pasti sama ada hendak menggunakan "I" atau "ARE", keluarkan dahulu nama atau panggilan orang lain daripada ayat. Saudara pasti mendapat jawapannya selepas itu!

Sekian bagi segmen pertama.

LATIHAN

Ayat mana satukah yang betul?

(a) I want you to send the book to Alia and I.
(b) I want you to send the book to Alia and me.
Jawapan : _____________________________________

(a) My mother and I would love to meet you.
(b) My mother and me would love to meet you.
Jawapan : _____________________________________


SEGMEN 2 : TEKNIK BELAJAR BAHASA INGGERIS MELALUI PERBUALAN

Saudara sedang mendengar segmen kedua rancangan Simple English di mana melalui segmen kedua ini, saya akan memberikan teknik-teknik bagaimana saudara boleh mempelajari bahasa Inggeris dengan mudah, murah dan berkesan.

Pada hari ini, kita akan melihat bagaimana saudara boleh mempelajari bahasa Inggeris melalui perbualan.

Perbualan adalah suatu kebolehan dan kelebihan yang amat diperlukan oleh sesiapa sahaja yang mahu mempelajari bahasa Inggeris. Kemampuan berbual dalam bahasa Inggeris boleh dikatakan lebih penting berbanding penulisan bahasa Inggeris. Ini adalah kerana, semua orang berbual. Tetapi bukan semua orang menulis.

Hanya golongan tertentu sahaja yang memerlukan kecekapan menulis dalam bahasa Inggeris. Sebagai contoh, pelajar, pendidik atau orang berkerjaya yang perlu berutusan surat dan emel dengan orang lain yang menggunakan bahasa Inggeris.

Latihan perbualan perlu dilakukan secara berterusan dan konsisten agar kemampuan saudara meningkat dari sehari ke sehari. Di antara bentuk latihan mudah yang boleh saya cadangkan ialah :

(a) Berbual dengan diri sendiri. Maksudnya, berbual dengan kuat dalam nada percakapan biasa seolah-seolah ada orang di hadapan. Saudara boleh berbual mengenai apa sahaja. Mungkin bercerita mengenai sekolah atau tempat kerja, atau meluah perasaan, masalah dan sebagainya. Tidak mengapa jika saudara tidak fasih atau melakukan banyak kesilapan. Itu boleh diperbaiki dari semasa ke semasa, sedikit demi sedikit. Yang penting saudara membina keyakinan dan melatih lidah berbual dalam bahasa Inggeris.

(b) Berbual dalam bahasa Inggeris apabila berurusan dengan pihak lain melalui telefon. Sebagai contoh, ketika menelefon operator, kedai atau ketika memesan makanan segera, bercakaplah dalam bahasa Inggeris. Yang bagusnya, apabila saudara berlatih berbual melalui telefon, saudara boleh menyediakan skrip perbualan terlebih dahulu sebelum menghubungi pihak yang berkenaan. Sama ada saudara membaca skrip ketika berbual atau menghafal skrip terlebih dahulu sebelum menelefon, kedua-duanya boleh memberi latihan dan meningkatkan keyakinan saudara. Mungkin ketika pertama kali menelefon, saudara 'tergagap-gagap' atau 'tersasul-sasul'. Tetapi jika saudara terus berlatih menggunakan skrip yang sama beberapa kali ketika menelefon, saudara akan menjadi fasih dan tidak lagi memerlukan sebarang skrip.

(c) Berbual dengan ahli keluarga di rumah. Bagi ibu bapa kepada anak-anak kecil yang tidak biasa dengan bahasa Inggeris, saudara boleh memperkenalkan perkataan demi perkataan dahulu. Atau sebaiknya, saudara boleh terus menggunakan dwi bahasa. Sebagai contoh, "Adam nak eat tak? Do you want to eat?" atau "Pergi buat homework. Please do your homework.". Dengan cara ini, saudara berlatih berbual, anak-anak saudara pun begitu.

(d) Banyak bergaul dengan bangsa lain atau dengan bangsa Melayu sendiri yang pandai berbahasa Inggeris. Ingat, JANGAN MALU. Jika masih malu, berlatih menggunakan skrip atau berbual melalui telefon terlebih dahulu.

(e) Berbual dengan DJ radio, hos TV atau jemputan-jemputan mereka. Kita cukup beruntung pada hari ini, terdapat banyak stesen radio dan program TV berbahasa Inggeris yang memberi peluang kepada kita menghubungi mereka untuk berkongsi pandangan dan pengalaman. Atau setidak-tidaknya, membuat permintaan lagu. RTM juga mempunyai stesen radio bahasa Inggerisnya sendiri iaitu TraxxFM (dahulunya Radio 4) yang boleh diikuti melalui frekuensi 98.7 MHz (Pulau Pinang & Kedah). Televisyen juga begitu. Ada rancangan di rangkaian TV RTM yang interaktif dan mesra penonton. Jadi, gunakanlah kit pembelajaran yang ada ini sebaiknya. Jika tidak yakin, sediakan skrip seperti yang dicadangkan sebelum ini. Jika malu, gunakan nama samaran. Tidak salah menggunakan nama samaran.

Terdapat banyak buku di pasaran yang boleh melatih perbualan saudara. Sebagai contoh, buku-buku berdialog mengikut situasi tertentu. Ada yang mengajar saudara dialog-dialog yang boleh saudara gunakan di restoran, ketika membeli barang, ketika melancong dan sebagainya. Dapatkan buku-buku ini dan praktikkan bersama teknik-teknik yang saya kongsikan di atas.

Baiklah saudara, teruskan bersama kami pada minggu hadapan bagi mengikuti tip-tip seterusnya.

Perkongsian pada minggu ini juga boleh diakses di alamat blog http://www.englishbagus.blogspot.com/.

Terima kasih kerana mengikuti Simple English di MutiaraFM. Sama-samalah kita praktikkan dan ingatlah bahawa – BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA!


Nota :

Untuk mendapatkan lebih banyak tip mengenai teknik belajar melalui perbualan, dapatkan buku "English Bagus : Teknik-teknik Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Cara Mudah, Murah & Berkesan" (Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd).

Bagi pembelian daripada penulis, layari http://www.belibacabuku.blogspot.com/ atau e-mel ke sy_amd2001@yahoo.com.



No comments: