Monday, March 7, 2011

:: Makluman - "SIMPLE ENGLISH : Storytelling Competition"


[Banner dan design banner adalah sumbangan E-Sakinah Studio Bukit Mertajam, 013-4886178. Klik di atas gambar banner untuk saiz yang lebih besar]


"SIMPLE ENGLISH : STORYTELLING COMPETITION" akan diadakan di Pulau Pinang bersempena cuti sekolah ini. Maklumat lanjut adalah seperti di bawah.

Tarikh :
13 Mac 2011 (Ahad)

Tempat :
Auditorium Perpustakaan Awam Negeri Pulau Pinang, Seberang Jaya

Masa :
2.30 petang

Anjuran :
Pertubuhan IKRAM Seberang Perai Tengah

Rakan Kerjasama :
Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang, Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Pulau Pinang dan MutiaraFM

Rakan Penaja :
Munif Hijjaz Sdn Bhd, Hijjaz Records Sdn Bhd, Hasani Edar Sg Petani, E-Sakinah Studio Bukit Mertajam, Smileyriver Online, Galeri Ilmu Sdn Bhd dan majalah Asuh.

Sekolah-sekolah terlibat :
SK Ara Rendang, SK Bukit Teh, SK Kebun Sireh, SK Permatang Buloh, SK Mengkuang, SK Padang Menora, SK Permatang Pasir, SK Permatang Pauh, SRI Al-Masriyah, SRI Al-Itqan.

* Sekolah-sekolah luar bandar diutamakan. Ada sekolah-sekolah yang dicadangkan sendiri oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang.

* 10 buah sekolah rendah dipilih. Setiap sekolah menghantar seorang sahaja wakil daripada Tahap 2, sama ada daripada Tahun 4, 5 atau 6.

* Pertandingan akan dirakam oleh MutiaraFM dan akan disiarkan dalam siri ke-13 "Simple English".

* Sistem Pemarkahan :

(a) Pronunciation (Sebutan) - 20%
(b) Intonation (Intonasi) - 20%
(c) Fluency (Kelancaran/Kefasihan) - 15%
(d) Confidence (Keyakinan) - 15%
(e) Eye-Contact - 10%
(f) Facial Expression & Gesture (Ekspresi muka & Pergerakan badan) - 10%
(g) Timing (Masa) - 5%
(h) Props & Appearance (Peralatan & Penampilan) - 5%

* Antara objektif pertandingan dan kelebihan bertandingan :

(a) Memberi pendedahan kepada peserta dan sekolah.

(b) Setiap bahagian pemarkahan memberi pendedahan kepada peserta. Semua aspek pemarkahan daripada (a) hingga (h) di atas adalah penting dalam pengucapan awam. Siapa tahu mereka akan menjadi pemimpin pelajar atau negara kelak? Latihan seperti ini boleh membantu. Dan dalam proses pembelajaran bahasa Inggeris sendiri, keyakinan yang tinggi amatlah diperlukan.

Semua dijemput hadir.
Ini adalah non-profit making event.
MASUK ADALAH PERCUMA!

Selain buku-buku dan bahan rujukan lain yang bermanfaat, Perpustakaan Awam Negeri Pulau Pinang di Seberang Jaya juga baru sahaja melancarkan 'Lincoln Corner'.

Bukan semua perpustakaan dan tempat mempunyai 'Lincoln Corner'. Jadi, gunakanlah peluang pada 13 Mac 2011 ini bagi membawa keluarga ke sana. Pertandingan bermula pada sebelah petang. Jika datang awal, bolehlah waktu pagi digunakan sebaiknya untuk melihat dan membaca buku-buku di perpustakaan.

Maklumat lanjut mengenai 'Lincoln Corner' boleh didapati di :
http://usembassymalaysia.org.my/lincoln/corner.htm

Bersama-sama kita mendoakan kelancaran dan kejayaan program ini.

Kita berjumpa di sana ya!


Syalina Ahmad


KAMI SEBAGAI PENGANJUR MENGAMBIL KESEMPATAN INI MENGUCAPKAN SYABAS KEPADA PIHAK SEKOLAH DAN PESERTA YANG TERLIBAT DI ATAS KEBERANIAN DAN KESUNGGUHAN YANG DITUNJUKKAN. KAMI JUGA AMAT MENGHARGAI KERJASAMA YANG DIBERIKAN OLEH RAKAN-RAKAN KERJASAMA KAMI, RAKAN-RAKAN PENAJA SERTA PETUGAS-PETUGAS SUKARELA.


NOTA TAMBAHAN - ISTIMEWA DALAM "SIMPLE ENGLISH" :

Bersempena dengan cuti sekolah, siri ke-10 "Simple English" pada 14 Mac 2011 ini mengajak adik-adik (tadika & sekolah rendah) menghubungi konti/studio MutiaraFM di nombor telefon 04-2264244.

Melalui siri khas ini, adik-adik boleh memenangi hadiah istimewa daripada Kak Syalina Ahmad. Apa yang perlu adik-adik lakukan ialah, hubungi DJ Nurul dan Kak Syalina di konti dan sampaikan apa sahaja yang adik mahu dalam bahasa Inggeris.

Adik-adik boleh menyanyi, membaca puisi, bercerita, tuju lagu atau apa sahaja yang adik mahu asalkan dalam bahasa Inggeris. Oh, masa yang diperuntukkan bagi segmen khas ini ialah lebih kurang 10 minit. Kami akan cuba mengambil seberapa ramai pemanggil. Jadi jika boleh, jangan panjang sangat ya persembahannya? :)

Guru-guru, mak dan ayah yang sedang membaca hebahan ini bolehlah memaklumkan perkara ini kepada anak-anak. Selamat berlatih & selamat berjaya ya adik-adik! :)



No comments: