Sunday, March 6, 2011

:: Simple English : Siri 9 - Pembelajaran Melalui Penulisan (Bahagian 2)

Ini adalah pengisian siri kesembilan daripada 13 siri Simple English yang ke udara di MutiaraFM (Pulau Pinang) pada setiap hari Isnin bermula jam 3:10 petang.

SEGMEN 1 - GRAMMAR TIPS

Melalui segmen Grammar Tips pada minggu lepas, kita telah melihat apakah keadaan atau situasi yang membolehkan kita menggunakan 'would' dan 'could' dalam soalan atau ketika meminta pertolongan daripada orang lain. Pada minggu ini, kita akan bercakap mengenai ucapan 'terima kasih'.

Pada kebiasaannya, apabila orang lain berbuat baik kepada kita atau membantu kita dan sebagainya, kita akan berkata, "Thank you." Betul? Jadi, apakah ayat-ayat atau kata-kata lain yang boleh diucapkan bagi menyampaikan rasa penghargaan kita kepada orang yang membantu kita.

Berikut adalah beberapa contoh :

Tidak Rasmi

Thanks!
Thanks a lot!

Lebih Rasmi

Thank you very much.
Thank you so much.
Thank you kindly.
I can't thank you enough.
I don't know how to thank you.
Thank you for all you help ...... (Contoh lain : sending me these beautiful flowers/asking/helping me dll).

Sekian bagi segmen pertama.


SEGMEN 2 - TEKNIK BELAJAR MELALUI PENULISAN (BAHAGIAN 2)

Melalui segmen kedua ini, saya akan memberikan teknik-teknik bagaimana saudara boleh mempelajari bahasa Inggeris dengan mudah, murah dan berkesan.

Dalam siri yang lepas, saudara telah diberikan teknik pembelajaran bahasa Inggeris melalui penulisan bahagian pertama. Pada hari ini, kita akan sambung dengan bahagian kedua teknik berkenaan.

Mari kita lihat beberapa cara yang boleh saudara gunakan bagi melatih penulisan bahasa Inggeris saudara :

(a) Menulis kepada kenalan, atau istilah yang biasa kita gunakan - 'pen pal'. Jika saya meminta saudara menukar bahasa dalam surat kepada kenalan secara tiba-tiba, mungkin akan menyusahkan saudara. Apatah lagi jika kenalan saudara itu belum bersedia atau tidak mahu menulis dalam bahasa Inggeris. Jadi, jalan paling mudah ialah – tambah lebih ramai kenalan baru. Cuma pada kali ini, pilih kenalan yang boleh berbahasa Inggeris.

Bagaimana hendak tahu sama ada mereka boleh berbahasa Inggeris atau tidak? Salah satu caranya ialah dengan melihat penulisan mereka di blog atau mesej-mesej yang mereka tinggalkan di laman sosial seperti Twitter dan Facebook. Jika saudara tidak pasti, saudara boleh menghantar e-mel atau mesej peribadi (private message) kepada mereka dengan menulis ayat paling mudah iaitu (contoh sahaja) – "Hi, my name is ........... Can I be your friend?" Atau saudara boleh menulis kepada mereka untuk bertanya soalan dan pandangan, atau berkongsi minat.

Jika saudara memilih kenalan daripada kalangan rakyat Malaysia sendiri, maka ia adalah jalan yang selamat kerana saudara boleh menggunakan dwi bahasa. Maksudnya, bagi ayat-ayat yang saudara tidak pasti bagaimana hendak menulisnya, saudara boleh menulisnya dalam bahasa Melayu. Berterus teranglah dengan kenalan baru itu bahawa saudara sedang berusaha memperbaiki penulisan dalam bahasa Inggeris. Mohon teguran dan tunjuk ajar mereka jika ada ayat-ayat yang perlu dibetulkan.

Nota tambahan : Cara mencari kenalan masa kini juga lebih selamat berbanding dahulu. Dahulu, kita perlu memberikan alamat lengkap kepada kenalan. Kini, kita hanya perlu memberikan alamat e-mel dan hanya memberikan alamat lengkap kepada mereka yang benar-benar kita percayai sahaja. Itu pun jika perlu.

(b) Gunakan laman sosial sebaiknya. Saya ambil contoh Facebook. Sebelum ini, saya menggalakkan saudara menulis kepada mereka yang memahami bahasa Melayu. Pun begitu bagi cabaran yang lebih besar, saudara boleh mencari kenalan dari negara luar. Jika saudara masih belum yakin, saudara tidak perlu menulis e-mel atau menghantar mesej peribadi kepada mereka.

Apa yang boleh saudara lakukan ialah, sertai 'page-page' yang menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya. Sebagai contoh, saudara boleh tekan butang 'Like' di page artis/selebriti luar negara, atau sertai page berkaitan hobi dan minat saudara, atau sertai page berkaitan pembelajaran bahasa Inggeris. Gunakan kata kunci sesuai bagi mencari 'page-page' ini, contohnya 'english' atau 'learn english'. Selepas menyertai 'page-page' tersebut, manfaatkanlah sebaiknya. Berkongsi cerita dan pengalaman saudara di sana, atau memberi respons kepada mesej-mesej orang lain, atau setidak-tidaknya bertanya soalan. Dengan cara ini, saudara akan berlatih menulis, dan tulisan saudara itu akan dibaca pula oleh 'orang putih' atau 'mat salleh'.

(c) Menulis mengenai apa yang berlaku dalam kehidupan seharian saudara. Sebagai contoh, katakanlah ada orang bertanya nama saudara – "What is your name?" Apabila pulang ke rumah, saudara tuliskan begini (di dalam diari/di atas sekeping kertas dll) :

She asked me my name.
"What is your name?"
I told her – "My name is Lina."


Atau katakanlah saudara mahu membeli tomato. Sebelum keluar dari rumah, saudara tuliskan begini :

I want to buy some tomatoes.
I am going to the market now.


Sebaik pulang, tuliskan pula begini :

I am home now.
I bought some tomatoes, eggs and chocolates!


Menulis mengenai aktiviti seharian adalah jauh lebih mudah berbanding karya penulisan lain kerana saudara sudah tahu apa yang hendak ditulis. Usah bimbang mengenai ejaan atau grammar-nya ketika menulis. Saudara boleh menyemaknya kemudian. Apa yang penting ialah saudara menulis dengan konsisten.

Baiklah saudara, teruskan bersama kami pada minggu hadapan untuk mengikuti perkongsian teknik yang baru iaitu teknik pembelajaran melalui perbualan.

Perkongsian pada minggu ini juga boleh diakses di alamat blog http://www.blogger.com/www.englishbagus.blogspot.com.

Terima kasih kerana mengikuti Simple English di MutiaraFM. Sama-samalah kita praktikkan dan ingatlah bahawa – BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA!


Nota :
Untuk mendapatkan lebih banyak tip mengenai teknik belajar melalui penulisan, dapatkan buku "English Bagus : Teknik-teknik Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Cara Mudah, Murah & Berkesan" (Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd).

Bagi pembelian daripada penulis, layari http://www.belibacabuku.blogspot.com/ atau e-mel ke sy_amd2001@yahoo.com.



No comments: