Monday, February 28, 2011

:: Simple English : Siri 8 - Pembelajaran Melalui Penulisan (Bahagian 1)

Ini adalah pengisian siri kelapan daripada 13 siri Simple English yang ke udara di MutiaraFM (Pulau Pinang) pada setiap hari Isnin bermula jam 3:10 petang.

SEGMEN 1 - GRAMMAR TIPS

Dalam dua siri yang lepas, melalui segmen Grammar Tips ini, kita telah bercakap mengenai ayat/perkataan seerti atau sinonim dengan "I don't know" dan "Relax".

Pada minggu ini, kita akan melihat pula bagaimana kita hendak menggunakan "would" dan "could" dalam pertanyaan atau soalan.

Sebenarnya, "would" dan "could" tidak hanya digunakan dalam soalan. Ia digunakan dalam banyak keadaan. Pun begitu pada hari ini, kita memberi fokus kepada penggunaannya ketika kita mahu meminta pertolongan atau bantuan daripada orang lain.

Bagi memudahkan kita menentukan sama ada kita akan menggunakan "would" atau "could", mungkin kita boleh bertanya dahulu dalam bahasa Melayu. Sebagai contoh, kita mahu meminta pertolongan orang lain bagi membuka pinta. Jadi dua soalanya mungkin berbunyi begini :

Cara Bertanya 1 :
Boleh tak awak tolong buka pintu untuk saya esok?

Cara Bertanya 2 :
Boleh awak tolong buka pintu untuk saya esok?

Baiklah. Bagi cara bertanya yang pertama, seolah-olah kita bertanya sama ada orang itu mampu atau tidak menolong kita membuka pintu. Maksudnya apabila bertanya begini, ada beberapa kemungkinan jawapan. Mungkin jawapannya "Yes", "No" atau "Maybe".

Jika dia berada di sana atau berkemampuan untuk menolong, maka dia akan menolong. Tetapi jika dia tidak berada di sana atau tidak berkemampuan untuk menolong, maka dia tidak boleh menolong membuka pintu.

Jadi bagi keadaan yang pertama ini, kita akan menggunakan "could", iaitu – "Could you open the door for me tomorrow?" Jika dia boleh menolong, dia akan menolong. Jika tidak boleh, maka carilah orang lain pula untuk membantu.

Baik. Sekarang bagi cara bertanya yang kedua pula. Soalan ini menggambarkan seolah-olah kita tahu bahawa orang itu mampu untuk menolong kita membuka pintu, cuma kita mengharapkan kesediaan atau kesanggupan, atau belas kasihannya untuk menolong.

Jadi untuk ini, kita akan menggunakan "would" iaitu – "Would you open the door for me tomorrow?" Mungkin kita boleh mengatakan bahawa cara ini adalah ayat perintah yang lebih sopan. Kita hendak memerintah orang, tetapi kita memerintah dalam keadaan yang lebih sopan :)

Mengelirukan? Ia boleh diperjelaskan lagi seperti berikut :

(a) Could :

Apabila kita menggunakan "could", ia adalah berkaitan kemampuan atau keupayaan seseorang untuk melakukan sesuatu (capability atau ability).

Sebagai contoh, saudara hendak mengajak seseorang bagi menemani saudara makan malam. Saudara hendak bertanya sama ada dia 'free atau tidak.' Jika free, maka dia boleh menemani saudara. Jika tidak, terpaksalah saudara menghubungi orang lain. Maka saudara akan berkata, "Could you have dinner with me tonight?"

(b) Would :

Apabila kita menggunakan "would", ia adalah berkaitan kesediaan atau kesanggupan seseorang itu melakukan sesuatu (willingness).

Mengambil contoh di atas, saudara akan berkata, "Would you have dinner with me tonight?"

Untuk itu di masa hadapan, jika saudara mahu meminta bantuan atau pertolongan orang lain, mulakanlah pertanyaan dengan "Would you...." atau "Could you...", dan bertambah manis jika pertanyaan saudara itu diakhiri dengan "Please".

Sebagai contoh, katakanlah seorang guru mahu meminta pertolongan anak muridnya. Jadi berkatalah, "Aminah, would you carry these books, please?" dan bukannya, "Aminah, carry these books, hah!"

Bagi memudahkan lagi kita menentukan sama ada perlu menggunakan "could" atau "would", kita bertanya dahulu kepada diri kita sendiri – Kita merujuk kepada kemampuan/keupayaan seseorang itu, atau pun kesediaan/kesanggupan seseorang untuk melakukan sesuatu.

Contoh dialog :

DJ NURUL : Could I use your handphone?

SYALINA : Why? Yours isn't working?

DJ NURUL : Hmm... no.

SYALINA : I wish I could help you, but my handphone is not working, too.

Sekian bagi segmen pertama.


SEGMEN 2 - TEKNIK BELAJAR MELALUI PENULISAN (BAHAGIAN 1)

Melalui segmen kedua ini, saya akan memberikan teknik-teknik bagaimana saudara boleh mempelajari bahasa Inggeris dengan mudah, murah dan berkesan.

Pada minggu ini, kita akan mulakan dengan pelajaran baru iaitu teknik pembelajaran bahasa Inggeris melalui penulisan.

Saudara, apabila kita bercakap mengenai penulisan, kita tidak semestinya bercakap mengenai 'penulisan kreatif' atau apa jua jenis penulisan yang memerlukan kita memerah idea. Ia boleh dilaksanakan dalam pelbagai cara. Antaranya :

(a) Menulis kembali apa yang dibaca atau dihafal.

(b) Menyalin secara spontan apa yang didengar atau ditonton.

(c) Menulis secara santai tanpa perlu memikirkan plot cerita dan sebagainya, sebagai contoh menulis surat atau e-mel kepada kenalan.

(d) Menulis diari peribadi.

(e) Menulis secara bebas mengenai sesuatu pandangan atau perkara yang saudara minati, sebagai contoh saudara baru habis membaca sebuah buku (tidak kira bahasa apa pun), lalu menulis pandangan saudara mengenai buku tersebut di atas sekeping kertas (dalam bahasa Inggeris).

Latihan menulis akan menjadikan saudara cekap mengeja. Selain itu, menulis juga boleh melatih perbualan saudara. Ketika menulis, sebutkan setiap perkataan yang ditulis. Sebagai contoh, saudara telah menghafal lirik lagu berikut :

Now, this is a story, all about how my life got flipped, turned upside down, and I'd like to take a minute just sit right there, I’ll tell u how I became a prince of a town call bell air.

Ketika menulis "Now", saudara sebutkan secara lisan – "Now". Ketika menulis "this is", sebutkan secara lisan - "this is". Ketika menulis "a story", sebutkan "a story" dan begitulah seterusnya sehingga habis.

Saudara, teknik menghafal yang pernah kita bincangkan dalam teknik belajar melalui bahan bacaan sebelum ini amat berkesan dalam membantu penulisan.

Selepas menghafal, saudara perlu menulis semula apa yang dihafal. Apabila saudara melakukan begini, saudara telah belajar mengenai struktur ayat yang betul secara spontan. Dan apabila saudara menulisnya semula, saudara melatih ejaan seperti yang saya sebutkan sebentar tadi.

Pun begitu saudara, seperti yang pernah saya tekankan sebelum ini juga, bahan bacaan yang dipilih perlulah bersesuaian mengikut minat & hobi saudara. Terutama sekali bagi saudara yang tidak suka membaca, memilih bahan bacaan mengikut minat dan hobi saudara adalah satu kemestian. Paling tidak pun, hafallah lirik-lirik lagu kegemaran saudara dan tuliskan semula lirik-liriknya. Saudara tidak akan berasa bosan kerana saudara menyukai lagu-lagu tersebut.

Baiklah saudara, teruskan bersama kami pada minggu hadapan untuk mengikuti bahagian kedua teknik pembelajaran bahasa Inggeris melalui penulisan.

Perkongsian pada minggu ini juga boleh diakses di alamat blog http://www.englishbagus.blogspot.com/.

Terima kasih kerana mengikuti Simple English di MutiaraFM. Sama-samalah kita praktikkan dan ingatlah bahawa – BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA!


Nota :
Untuk mendapatkan lebih banyak tip mengenai teknik belajar melalui penulisan, dapatkan buku "English Bagus : Teknik-teknik Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Cara Mudah, Murah & Berkesan" (Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd).

Bagi pembelian daripada penulis, layari http://www.belibacabuku.blogspot.com/ atau e-mel ke sy_amd2001@yahoo.com.



No comments: