Sunday, January 16, 2011

:: Simple English : Siri 3 - Pembelajaran Melalui Lagu (Bhg 2)

Ini adalah pengisian siri ketiga daripada 13 siri Simple English yang ke udara di MutiaraFM (Pulau Pinang) pada setiap hari Isnin bermula jam 3:10 petang. Ia juga boleh diikuti secara online di http://www.mutiarafm.blogspot.com/.

SEGMEN 1 : GRAMMAR TIPS

Melalui segmen Grammar Tips pada minggu lepas, kita telah melihat penggunaan "AM" di dalam ayat. Pada minggu ini, kita akan melihat pula bagaimana kita menggunakan "ARE".

"ARE" digunakan bagi bilangan ramai atau lebih daripada satu/seorang. Sebagai contoh, "They are eating" (They = Mereka) ataupun "Anim and Awin are sisters" (Merujuk kepada 2 orang).

Selain itu, "ARE" juga digunakan bagi "YOU" sahaja. Contohnya, "You are talking too fast", "You are my friend" dan "You are a boy and I am a girl."

Daripada contoh-contoh yang diberikan sebentar tadi, "ARE" muncul SELEPAS "YOU". Pun begitu, kadangkala "ARE" akan muncul SEBELUM perkataan "YOU". Ini berlaku apabila kita bertanya soalan. Sebagai contoh, "Are you going to his house?", "Are you happy?", "Are you sleeping, Brother John?" dan sebagainya.

Ikuti contoh penggunaannya melalui perbualan seperti berikut :

SYALINA : Hi! Hey, I know who you are.

DJ NURUL : You know who I am?

SYALINA : Yes. You are Nurul Husna and you are a DJ.

DJ NURUL : That's right! Are you Syalina?

SYALINA : Yes, I am. I am Syalina Ahmad.

DJ NURUL : What are you doing here?

SYALINA : I'm here to see a friend.

DJ NURUL : Oh, you are here to see your friend.

SYALINA : Yes. Are you going home now?

DJ NURUL : Yes, I am.

SYALINA : Well, okay then. Take care.

DJ NURUL : Thank you. You take care, too.

Sekian bagi segmen pertama.

LATIHAN

Isikan tempat kosong dengan jawapan yang betul.

(a) I ____ going to his house. ____ you?

(b) ____ am from Malaysia. Where are ____ from?

(c) You ____ sitting on my bag.

(d) ____ are my best friend.

(e) ____ you a good person? I know ____ am.


SEGMEN 2 : TEKNIK BELAJAR BAHASA INGGERIS MELALUI LAGU (BAHAGIAN 2)

Melalui segmen kedua ini, saya akan memberikan teknik-teknik bagaimana saudara boleh mempelajari bahasa Inggeris dengan cara mudah, murah dan berkesan.

Pada minggu lepas, saya telah memberikan 2 syarat penting bagi menggunakan teknik belajar melalui lagu. Pada hari ini, kita akan sambung dengan bahagian kedua di mana saya akan memberikan 3 lagi syarat penting kepada saudara yang akan menggunakan teknik ini.

Syarat Ketiga :

Ketika menyanyikan sesebuah lagu Inggeris, menyanyilah dengan kuat. Jangan menyanyi seperti berbisik atau menyanyi di dalam hati. Menyanyi dengan kuat akan melatih lidah sedikit demi sedikit agar saudara tidak kekok menyebut perkataan-perkataan Inggeris.

Syarat Keempat :

Hafal lirik lagu tersebut. Kemudian, tuliskan semula apa yang dihafal itu di atas kertas atau menaipnya di komputer. Semasa menulis kembali lirik ini, jangan merujuk teks asal. Setelah selesai, barulah membuat semakan dengan teks asal tersebut. Teknik ini akan melatih ejaan dan membiasakan penulisan dalam bahasa Inggeris.

Syarat Kelima :

Baca atau sebutkan lirik yang dihafal itu dalam nada biasa seperti sedang bercakap. Bermaksud pada kali ini, bukan menyanyi. Kekalkan cara sebutan yang sudah pun mahir disebut. Ini dapat melatih dan membina keyakinan dalam perbualan.

Baiklah saudara, teruskan bersama kami pada minggu hadapan untuk mengikuti teknik pembelajaran bahasa Inggeris melalui bahan bacaan pula.

Perkongsian pada minggu ini juga boleh diakses di alamat blog http://www.englishbagus.blogspot.com.

PENGUMUMAN :
Ikuti latihan praktikal pembelajaran bahasa Inggeris melalui lagu dalam Siri 7 nanti dengan menggunakan lagu yang paling mudah tetapi berkesan. Nantikan siri ketujuh Simple English hanya di MutiaraFM!

Terima kasih kerana mengikuti Simple English di MutiaraFM. Sama-samalah kita praktikkan dan ingatlah bahawa – BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA!


Nota :
Untuk mendapatkan lebih banyak tip mengenai teknik belajar melalui lagu, dapatkan buku "English Bagus : Teknik-teknik Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Cara Mudah, Murah & Berkesan".

Bagi pembelian daripada penulis, layari http://www.belibacabuku.blogspot.com atau e-mel ke sy_amd2001@yahoo.com.



No comments: