Wednesday, September 8, 2010

:: Latihan Bahasa Inggeris




Saya kerap menggunakan buku "Easy English" ketika mengendalikan kelas tuisyen. Setiap pelajar dibekalkan senaskhah buku ini. Mereka akan menjawab soalan-soalan secara individu, kemudian membincangkannya bersama-sama.

Buku ini adalah buku panduan/latihan grammar yang amat mudah bahasanya. Setiap bab memberi fokus kepada sesuatu topik/subjek sahaja. Sebagai contoh countable dan uncountable nouns, lebih 50 soalan disediakan. Ini bermakna, pelajar boleh berlatih mengenal countable dan uncountable nouns. Sebaik sahaja mereka selesai menjawab semua soalan, selalunya mereka sudah pun mahir menentukan yang mana satu countable noun dan yang mana satu uncountable noun.

* Noun = Kata nama
* Countable noun = Kata nama boleh dibilang.
* Uncountable noun = Kata nama tidak boleh dibilang.


Buku ini bukan sahaja untuk pelajar. Saya turut menggunakannya untuk menguji diri, selain mempelajari perkara-perkara baharu. Guru-guru, ibu bapa dan mana-mana individu dewasa juga boleh menggunakannya.

Ia berharga RM7.00, terbitan Alaf 21. Sekiranya anda sukar mendapatkan buku ini dari kedai, anda boleh menghubungi Alaf 21 di nombor telefon 03-51013839 atau 019-6135162 (Alaf 21).

Syalina Ahmad




No comments: