Wednesday, August 18, 2010

:: Baca - Hafal - Tulis

MEMBACA, MENGHAFAL dan kemudian MENULIS semula apa yang dihafal itu di atas sekeping kertas (atau komputer) boleh membantu anda menguasai bahasa Inggeris. Ia boleh membantu dalam banyak perkara, antaranya:

(a) Memahirkan ejaan. Anda akan dapat menguasai ejaan bahasa Inggeris secara berperingkat-peringkat mengikut bahan bacaan yang dibaca.

(b) Melatih membina ayat. Apabila dihafal, dapat membantu anda menulis ayat yang sama pada masa hadapan tanpa perlu merujuk teks. Ayat-ayat tersebut boleh digunakan di dalam esei, artikel, puisi dan sebagainya mengikut kesesuaian.

(c) Melatih percakapan. Teknik ini juga boleh membiasakan lidah dan memberi keyakinan kepada anda untuk bercakap dalam bahasa Inggeris kelak. Sambil menulis, sebutkan setiap perkataan yang ditulis secara lisan.

Bagi proses yang lebih menyeronokkan, anda boleh menghafal sesuatu yang anda gemari. Sebagai contoh, anda boleh menghafal lirik lagu, petikan ayat dari artikel kegemaran anda atau petikan kata-kata dan ucapan individu/tokoh yang memberi inspirasi kepada anda (quotations), tidak kiralah sama ada tokoh seni, akademik, politik dan sebagainya.

Selamat mencuba!

Syalina Ahmad


No comments: