Wednesday, August 4, 2010

:: Keberkesanan 'Tongue Twisters'

Tongue twisters adalah perkataan-perkataan atau ayat-ayat yang sukar untuk disebut dengan laju.

Ramai yang mengatakan bahawa mereka boleh menulis dalam bahasa Inggeris, tetapi menghadapi kesukaran apabila hendak bertutur dalam bahasa Inggeris.

Ia adalah senario biasa tetapi tidak seharusnya berlaku. Ini adalah kerana apabila bercakap, kita hanya perlu menyuarakan apa yang ditulis itu dalam bentuk lisan.

Pun begitu, ramai daripada kita menghadapi kesukaran ini. Jelas sekali, ia bukanlah kerana masalah "tidak tahu", tetapi kerana "tidak yakin".

Ia boleh diperbaiki dengan membiasakan lidah menyebut perkataan/ayat Inggeris. Sama ada membaca, menyanyi atau bercakap, ia perlu dilakukan dengan menggunakan nada biasa (BUKAN berbisik) agar lidah semakin lancar menyebutnya.

Salah satu cara yang menyeronokkan ialah dengan menyebut/membaca tongue twisters. Bertambah menyeronokkan jika kita berjaya menghafalnya!

Beberapa Contoh Tongue Twisters :

(a) But a bit of better butter makes better batter.

(b) A woodchuck would chuck all the wood a woodchuck could chuck.

(c) Peter Piper picked a peck of pickled peppers.

(d) She sells sea shells by the sea shore. The shells she sells are sure sea shells.

(e) Give Mr. Snipe's wife's knife a swipe.

Nota: Tongue twisters lain boleh didapati dari internet melalui carian di enjin pencari (search engine). Taipkan "tongue twisters" sebagai kata kunci.

Cara Mudah Memahirkan Sebutan :

Salah satu cara mudah untuk memahirkan sebutan tongue twisters, sekali gus menghafalnya ialah dengan menyebutnya dalam tempo perlahan terlebih dahulu.

Selepas mahir menyebut setiap perkataan dengan tepat, tingkatkan tempo sedikit demi sedikit. Bagi tongue twisters yang panjang pula, kita boleh memecahkannya kepada beberapa bahagian. Sebagai contoh :

[She sells]
[sea shells]
[by the]
[sea shore]
[The shells]
[she sells]
[are sure]
[sea shells]


Sebut/hafal setiap bahagian beberapa kali atau sehingga mahir sebelum mulakan dengan bahagian yang lain. Mulakan dengan tempo perlahan, kemudian sederhana dan seterusnya lebih laju.

Akhir sekali, gabungkan kesemuanya. Cubalah. InsyaAllah berhasil.

Apabila tongue twisters berjaya dikuasai, insyaAllah perkataan/ayat-ayat lain juga akan kelihatan mudah untuk dikuasai.
Yang penting, jangan lekas putus asa. Selamat mencuba!

Syalina Ahmad




1 comment:

Anonymous said...

Thanks krn bagi ayt n cara2 utk sebut utk betul kn ayat...walaupon saya byk kali masuk pertandingan tonge twister tpi cara sebutnya saya mcm x fhm sgt...terima kasih byk2