Thursday, October 14, 2010

:: Bahasa Inggeris vs Bahasa Melayu

Oktober adalah "Bulan Bahasa Kebangsaan". Dapat dilihat bahawa semakin ramai yang bercakap mengenai bulan istimewa ini melalui komen-komen di blog, Facebook dan sebagainya. Mereka memberi komen-komen yang baik. Cuma mungkin segelintir kecil sahaja yang memperlekehkan usaha memartabatkan bahasa Melayu ini. Saya gembira.

Pun begitu ada sesuatu yang tidak sepatutnya dijadikan isu. Banyak juga artikel-artikel dan komen-komen yang saya baca membandingkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris.

Ada yang mempersoalkan sikap bangsa Melayu yang mengutamakan bahasa Inggeris, begitu juga yang lebih selesa mengajar bahasa Inggeris kepada anak-anak mereka. Malah, salah sebuah iklan di televisyen juga mengutarakan perkara yang sama. Iklan yang dilakonkan oleh Puan Julie Dahlan.

Pada saya, ia bukanlah satu isu yang besar. Sejak dari dahulu lagi saya melihat bahawa ramai daripada kalangan masyarakat kita prejudis terhadap bahasa Inggeris sedangkan bahasa Inggeris adalah bahasa kedua terpenting selepas bahasa Melayu. Sebagai contoh, mereka yang berbahasa Inggeris sering dipandang serong oleh pihak lain. Kita boleh nampak perkara ini berlaku dengan jelas apabila kita memasuki bulan Bahasa Kebangsaan.

Bahasa Jepun, German, Perancis, Cina, Hindi, Arab dan Filipina boleh ditutur tanpa pandangan serong oleh masyarakat. Tetapi berlainan dengan bahasa Inggeris. Malah masyarakat berasa kagum jika kita mampu bertutur dalam bahasa-bahasa tersebut, tetapi apabila kita mula bertutur dalam bahasa Inggeris, kita mungkin dilabel sebagai 'berlagak', 'menunjuk', 'mengada-ngada' atau 'pengkhianat bahasa' (percayalah, saya pernah mendengar bermacam-macam panggilan lagi).

Pada saya, ini adalah salah satu penyebab terbesar mengapa ramai daripada kita gagal menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Apabila kita mula bercakap dalam bahasa Inggeris, masyarakat mula menyindir atau melabel kita dengan bermacam-macam nama dan panggilan. Ini mematikan semangat dan langkah kita.

Kita amat beruntung sebenarnya kerana di Malaysia, terdapat banyak kit pembelajaran bahasa Inggeris yang boleh diakses seawal alam tadika lagi. Tetapi sayang, sikap masyarakat telah mengaburinya sehingga menghalang potensi kita untuk berbahasa Inggeris dengan fasih.

Ingatlah bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa. It's just a language, not a religion. Sesiapa sahaja boleh mempelajarinya. Sesiapa sahaja boleh menggunakannya. Ia tidak salah, malah ia adalah ilmu pengetahuan yang boleh dituntut oleh sesiapa sahaja.

Tidak bolehkah kita nampak peranan besar bahasa Inggeris? Sebagai contoh untuk mencari ilmu dari buku-buku ilmiah berbahasa Inggeris, mengembangkan perniagaan ke peringkat global, malah untuk berdakwah.

Tidak salah menggunakan bahasa Inggeris asalkan bertempat dan sesuai pada majlis dan keadaannya. Dalam banyak situasi, bahasa Melayu lebih sesuai digunakan.

Sebagai pencinta bahasa Melayu yang memperjuangkan bahasa Melayu, marilah kita berusaha mengutamakan bahasa Melayu yang betul, bukan dialek negeri masing-masing. Mulalah mengeja setiap perkataan bahasa Melayu dengan betul dan belajar menggunakan 'Bahasa Melayu Tinggi'.

Syalina Ahmad



No comments: