Wednesday, November 17, 2010

:: Jika Tidak Menyukai 'Nursery Rhymes'....

Nursery rhymes adalah lagu kanak-kanak. Pada kebiasaannya, nursery rhymes adalah lagu-lagu yang mendidik. Ada juga nursery rhymes yang bercerita untuk hiburan semata-mata.

Nursery rhymes amat baik bagi pembelajaran bahasa Inggeris kerana bahasanya teratur dan mudah diikuti. Pun begitu, bukan semua orang dewasa (contohnya ibu bapa) menyukai nursery rhymes terutamanya apabila penyanyinya adalah kanak-kanak.

Oleh kerana ibu bapa tidak menyukai nursery rhymes, maka mereka tidak membelinya untuk anak-anak. Anak-anak selalunya mendengar apa yang ibu bapa dengar. Oleh kerana itulah jika kita bertanya kepada kanak-kanak seawal usia tadika apakah lagu kesukaan mereka, usah terkejut jika judul-judul yang mereka sebut adalah judul-judul lagu dewasa. Malah tidak mustahil mereka boleh menyanyikan lagu-lagu Britney Spears, Justin Bieber, Maroon 5 dan sebagainya apabila disuruh. Jika lirik-lirik lagunya bermesej baik tidak mengapa jugalah. Bayangkan jika mesejnya tidak baik atau tidak sesuai.

Sebenarnya banyak lagi lagu kanak-kanak yang boleh digunakan selain nursery rhymes. Malah, banyak nursery rhymes dirakamkan semula oleh penyanyi dewasa. Jika tidak menggunakan nursery rhymes sekali pun, bagaimana jika kita menggunakan lagu-lagu tema siri kartun televisyen? Bukan sahaja melodinya rancak dan menarik, ia juga akan dimainkan setiap hari atau setiap minggu (bergantung kepada kartun mana yang ditonton). Ini bermakna setiap kali anak-anak menonton siri kartun berkenaan, mereka boleh menyanyikan lagu temanya berulang-ulang kali. Ia akan melatih dan membiasakan anak-anak kepada bahasa Inggeris.

Dengan adanya teknologi Internet, sumber lagu boleh diakses dengan mudah. Gunakan You Tube ataupun mana-mana sumber lain dengan membuat carian di enjin pencari. Berikut adalah satu contoh lagu tema siri kartun 'Postman Pat' berserta lirik.



LIRIK : Postman Pat

Postman Pat, Postman Pat
Postman Pat and his black and white cat
Early in the morning, just as day is dawning
He picks up all the post bags in his van

Postman Pat, Postman Pat
Postman Pat and his black and white cat
All the birds are singing, the day is just beginning
Pat feels he's a really happy man

Everybody knows his bright red van
All his friends will smile as he waves to greet them
Maybe, you can never be sure, there'll be knock (knock knock)
Ring (ring ring)... Letters through your door (Hee Hee)

Postman Pat, Postman Pat
Postman Pat and his black and white cat
All the birds are singing, the day is just beginning
Pat feels he's a really happy man

Di antara lagu tema lain yang pasti digemari oleh anak-anak ialah Spongebob Squarepants, Wonderpets (pastikan versi bahasa Inggeris), Blue's Clues, Go Diego Go, Dora the Explorer dan sebagainya.

Selamat mencuba!


Syalina Ahmad

No comments: