Wednesday, November 3, 2010

:: Nombor, Angka dan Tip Ketika Menulis

Ramai daripada kita sering menggunakan angka dan nombor tetapi selama ini menganggap 'angka' dan 'nombor' adalah sama. Namun pada hakikatnya, 'angka' dan 'nombor' adalah berbeza sama sekali. Begitu rupanya!

Another interesting fact. Kongsikan bersama ahli keluarga, rakan-rakan, anak-anak serta murid/pelajar sekolah, tadika dan taska.

Maklumat di bawah saya salin dari Internet. Tidak banyak maklumat yang boleh kita dapat mengenainya. Entahlah, mungkin perkara ini tidak ditekankan sangat oleh guru-guru di sekolah. Mungkin yang ditekankan hanyalah formula-formulanya sahaja, dan para murid/pelajar pula sekadar menghafal formula untuk lulus peperiksaan. Namun, tiga penerangan di bawah sudah memadai dalam memberi gambaran bahawa maksud Matematik adalah jauh lebih besar dan mendalam.

Saya hampir sahaja menganggap kecemerlangan dalam Matematik adalah 'gifted skills'. Pernah juga ditegur dan dibidas oleh seorang Atheist yang begitu mahir dalam Matematik, tetapi masih sukar mengikiskan tanggapan tersebut.

Mengambil kira betapa pentingnya ilmu Sains dan Matematik, saya fikir perkara pertama yang perlu saya lakukan ialah mengubah persepsi negatif yang ada mengenainya. Tak kenal maka tak cinta. Sebagai seorang ibu kepada anak-anak yang masih kecil, ia amat penting sebagai usaha menerapkan rasa cinta kepada kedua-dua subjek penting ini.

Mohon baca petikan artikel di bawah. Klik juga pada link yang disertakan untuk membaca lebih banyak maklumat mengenainya.


********************


PENERANGAN PERTAMA

ANGKA ialah simbol nombor manakala NOMBOR ialah istilah bilangan seperti "satu" dalam bahasa Melayu sekarang (dahulunya sa atau esa), tetapi wahid dalam bahasa Arab dan one dalam bahasa Inggeris.

Kedua-duanya, angka dan nombor, memang zahirnya pun berbeza daripada satu bangsa dengan bangsa yang lain. Angka bagi nombor "satu" sekarang seolah-olah satu-satunya angka dalam dunia ini (tiada yang lain lagi) kerana popularnya angka Muslim ini. Malangnya orang Malaysia terutamanya mengangapnya angka atau nombor Inggeris sahaja, sedangkan Inggeris pun merujukanya sebagai "Arabic numeral" atau "angka Arab".

Sumber:
Disalin dari artikel wawancara bersama Shaharir Mohamad Zain (Prof. Dr.) : "Menormalkan Sains Islam", http://www.kesturi.net/archives/771


PENERANGAN KEDUA

ANGKA ialah suatu simbol atau kelompok simbol, atau suatu perkataan dalam bahasa tabii yang melambangkan nombor. Angka berbeza dengan nombor seperti mana perkataan berbeza daripada benda-benda yang dimaksudkannya. Simbol-simbol "11", "sebelas" dan "XI" merupakan angka yang berbeza tetapi kesemuanya melambangkan nombor yang sama.

Sumber:
Disalin dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Sistem_angka


PENERANGAN KETIGA

Number (nombor) versus numeral (angka). First things first, what is the difference between a number and a numeral? A NUMBER is an abstract concept while a NUMERAL is a symbol used to express that number. "Three", "3″ and "III" are all symbols used to express the same number. One could say that the difference between a number and its numerals is like the difference between a person and her name.

Sumber:
Disalin dari http://www.dailywritingtips.com/10-rules-for-writing-numbers-and-numerals


********************



BEBERAPA TIP KETIKA MENULIS DALAM BAHASA INGGERIS

(a) Ejakan nombor yang kurang dari sepuluh.

Di zaman 'bahasa ringkas', 'bahasa SMS' dan 'bahasa instant message' ini, nombor-nombor yang kurang dari sepuluh sebaiknya dieja. Sebagai contoh, tuliskan 'two' dan 'four', bukannya '2' (biasanya yang dimaksudkan ialah 'to'/'too') dan '4' (dimaksudkan 'for'). Masuk akal juga. Pernah berlaku kepada seorang ahli keluarga saya. Beliau menerima SMS yang di dalamnya mengandungi perkataan - "2 beg". Begitu lama beliau memikirkan mesej yang diterima - "2 beg"? "Beg" apa? "Beg" yang mana? Rupa-rupanya si penghantar SMS maksudkan "to beg" iaitu "bagi merayu".


(b) Jangan mulakan ayat dengan angka (simbol).

Tuliskan "Fourscore and seven years ago," bukannya "4 score and 7 years ago." Jika mahu menggunakan angka di dalam ayat, susunkan semula ayat sebagaimana contoh berikut : Tuliskan "Fans bought 400,000 copies the first day," bukannya "400,000 copies were sold the first day."

Info tambahan mengenai 'Fourscore and seven years ago' : Satu 'score' bersamaan dengan 20. Jadi 'fourscore and seven years ago' membawa maksud '87 tahun'. Ia adalah ungkapan yang pernah digunakan oleh Abraham Lincoln dalam ucapan beliau pada 19 November 1863.

Info dari Internet :
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_meaning_of_four_score_seven_years_ago
http://www.yourdictionary.com/fourscore
http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Four+score+and+seven+years+ago
http://americancivilwar.com/north/lincoln.html


(c) Ejakan abad/dekad.

Sebagai contoh, tuliskan 'the eighties' dan 'nineteenth century'.


(d) Menulis 'peratus' dan 'resepi'.

Bagi tujuan tidak formal, ia boleh ditulis "4% of the children" atau "Add 2 cups of brown rice." Bagi penulisan yang formal pula, ia seharusnya ditulis sebagai "Four percent of the children" atau "Add two cups of brown rice."


(e) Jangan kelirukan pembaca.

Mungkin mengelirukan jika kita menulis "7 13-year-olds." Untuk itu, tuliskan "Seven 13-year-olds."


(f) Konsisten ketika menulis.

Konsisten ketika menulis sesuatu ayat. Sebagai contoh, tuliskan "I have five birds and eighteen cats," bukannya "I have five birds and 18 cats."


Info-info di atas disalin dari sumber http://www.dailywritingtips.com/10-rules-for-writing-numbers-and-numerals. Bagi tip-tip lain, bolehlah melayari laman web berkenaan.


Syalina Ahmad



No comments: